Vyhledávání...
0
TOP
blogování

Aktualizace článků na blogu – na co pamatovat

1 Views

Ať už jde o cokoliv, vždycky se nacházíme v situaci kdy nevíme, co bude třeba za měsíc, za rok. Situace se neustále vyvíjí a s ní se logicky vyvíjíme i my. Proto to, co bloger napsal na svém blogu třeba před rokem, měsícem, nebo dokonce i týdnem, už nemusí tak úplně platit. Na řadu tak přichází aktualizace článků. Ale nejde jenom o vývoj situace, ale i o změny na blogu, jeho úpravy a podobně.

Aktualizace článků kvůli vývoji

Ať už je to vývoj osobní, vývoj situace nebo vývoj technologií, můžeme dojít k situaci, kdy náš současný stav neodpovídá tomu, co jsme psali v rok (doplň vlastní časové období) starém článku. A to je v pořádku. Pokud se na tebe někdo negativně zaměří proto, že jsi před rokem vychvalovala nějakou službu, ale teď už se ti nelíbí, tak si z toho nic nedělej. Máš právo změnit názor. Člověk se vyvíjí. Stejně tak společnost. Co se mi před rokem nelíbilo, teď můžu zbožňovat. A i opačně. Negativní zpětnou vazbu si v tomto případě vůbec neber k srdci. Máš právo se jako osobnost vyvíjet. A nikdo ti do toho nemá co mluvit.

Je pak ale na tobě, jestli nějaký ten článek zaktualizuješ nebo napíšeš jeho „druhé vydání“. Záleží to na tvém vnitřním rozpoložení. Pokud jde o osobnostní články, které reflektují tvůj vývoj jako osobnosti, ať už jako blogera či jinak, možná je fajn takové články nechat, jak jsou. Aspoň sama uvidíš, jak se vyvíjíš. Možná napsat to zmíněné druhé vydání? Zreflektovat tvůj postoj předtím a teď?

Pokud jde o články, kde například popisuješ nějaké služby či postupy, je vhodné je aktualizovat tak, jak se aktualizuje ta daná služba. Případně vydat nějaký nový článek na to téma. Prvně tak ukážeš, že se zajímáš o vývoj té dané služby či produktu. A zároveň tak můžeš čtenářům ukázat třeba nové funkce, které ta daná služba teď má.

Co se vývoje týče, je na tobě, jestli články zaktualizuješ, nebo vydáš jejich „druhá“ vydání. Každopádně se nikdy nenech rozrušit tím, že na tebe kvůli starému článku někdo zaútočí. Opakuji, že máš právo na vývoj. Je jenom pak na tobě, jestli o tom vývoji budeš dál čtenáře informovat, nebo ne.

Aktualizace článků kvůli funkčnosti

Z hlediska UX (uživatelského zážitku) na blogu je mnohem důležitější, jestli jsou články a obsah na blogu funkční. Stručně řečeno ti jde o to, aby na blogu všechno fungovalo tak, jak má. Proto je aktualizace článků v tomto případě víc než vhodná a žádoucí.

Zejména pokud se jedná o odkazy – vždy se hodí čas od času (např. jednou za půl roku) zkontrolovat, jestli jsou odkazy u článků funkční, aktuální a vhodné. Odkazy by neměly návštěvníky odkazovat na chybové stránky. To je asi to nejhorší, co se v případě odkazů může stát. Například v textu máš, že kliknutím se dostanou k nějakému článku. Ale oni se tam nedostanou. Ať už proto, že ten článek už neexistuje, nebo je zadaná špatná adresa. To návštěvníky často naštve a blog opouští.

Jsi blogerka a zajímá tě, jak spojit blog+byznys? Přidej se do Klubu byznys blogerek – VÍCE INFO

Proto je opravdu vhodné si na blogu kontrolovat odkazy. Přiznám se, že jsem zkoušela jeden plugin, který měl toto zajistit. Ale nebyla jsem si úplně jistá jeho funkčností a proto jsem ho odinstalovala. Čas od času to zvládnu proklikat ručně. Až objevím plugin, se kterým budu spokojená, dám vědět (a zaktualizuji tento článek 😛 ).

Shrnutí

Aktualizace stávajícího obsahu je součástí blogerské práce, které se bohužel nevyhneme. Pokud tedy chceme mít uživatelsky příjemný blog, mít ho aktualizovaný a v „dobré formě“. Na závěr bych jenom dodala seznam mých doporučení, jak se na to dívám já a jak to praktikuji na svém blogu:

  • Články, kde projevujete své osobní názory a postoje aktualizovat nemusíš, pokud nechceš. Máš právo měnit názor. Můžeš vydat nový článek, vysvětlující současný postoj a odkázat na ten starý článek.
  • Články, kde třeba popisujete nějaký postup, návod apod. by bylo dobré aktualizovat, pokud se něco razantně změní. Upravit postupy apod. Nebo alespoň upozornit na změny, které se odehrály. Takový článek stačí zaktualizovat, není třeba ho celý psát znovu a vydávat jako nový.
  • Vytvoř si redakční kalendář s přehledem článků a přidej si tam kolonky jako „poslední aktualizace“ či „kontrola odkazů“, tak budeš mít přehled, kdy jsi se na který článek dívala naposledy.
  • Už při psaní článků si v náhledu zkontroluj, že všechny odkazy fungují.
  • Zběžně články projeď např. jednou za 6 měsíců.
  • Pokud víš o nějaké změně, která se promítá v některém článku, aktualizuj hned, dokud to máš na paměti.
  • Kromě článků aktualizuj i stránky (o mně, kontakt, služby, produkty apod.)
  • Čas od času kontroluji, jestli všechny články sedí dle mého SEO pluginu, případně se je snažím upravit, aby byly v souladu.
  • I toto bohužel patří k blogerské práci, kterou ani mnoho lidí nevidí, ale je důležitá, aby všechno dobře šlapalo.

Co ty a aktualizace článků na blogu? A obsahu celkově? Děláš něco z uvedeného? Nebo na to kašleš? Já osobně velmi často kontroluji linky a jestli všechno sedí. A pak je dobré v tom mít nějaký systém. Dej mi vědět do komentářů 🙂 .

Veronika Ježíková

«

»

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *