Vyhledávání...
0
TOP
blogování

Jak často publikovat příspěvky? Redakční plán

1 Views

Pokud jde o blogování, říká se, že být konzistentní je klíčem k úspěchu. Tedy přispívat pravidelně, klidně mít i jistý rozvrh, jak, kdy a co na blog publikovat. Jak často publikovat příspěvky na blog je otázka, kterou si jistě pokládá mnoho blogerů. A nejen těch, kteří začínají. Jaká je vlastně ta hranice, jak často? Kdo určuje, kolik článků má mít bloger na blogu v daném měsíci. Ve který den v týdnu publikovat? Pokud odpovědi na tyto otázky hledáte na internetu, tam je nenajdete. Nebo takhle, najdete, ale z pohledu těch, kteří si myslí, že ví, jak často publikovat příspěvky na váš blog. Ale to oni neví, protože je to váš blog. Vy jste ten, kdo určuje, jak často, kdy a kolikrát. A možná si teď říkáte, tak o čem je tenhle příspěvek? Není určitě o tom, že vám budu říkat, kolik příspěvků týdně máte napsat.

Přečtěte si znovu první větu tohoto článku. Být konzistentní je klíčem k úspěchu. Tedy pravidelnost se počítá. Je jedno, jestli publikujete 3x týdně, nebo jednou v měsíci. Čtenáři potřebují mít jistotu, že v “dohodnutý” den tam ten příspěvek bude. Že se můžou spolehnout na to, že ten jeden den v tom měsíci tam nový článek objeví. Nebo ten daný den v týdnu, že tam něco bude. Je to něco jako nepsaná smlouva mezi blogerem a čtenářem. Tehdy a tehdy přijď, budu tu pro tebe něco mít. Když to tam nebude, čtenář se podiví. Možná to zkusí příště. Když ale nedodržíte ten svůj “slib”, může se stát, že o čtenáře přijdete.

Jak často publikovat příspěvky? Konzistentně.

V dnešní době je tolik konkurence, že pro nikoho není těžké jít a číst si články jinde. Proto je třeba tvořit obsah na pravidelné bázi a tím budovat důvěru mezi vámi a čtenáři. Naučte své čtenáře, kdy a které příspěvky na svém blogu budete zveřejňovat. A držte se toho závazku, že to tak budete dělat. Objevujte se pravidelně. Klíčem k úspěchu je se objevit ve smluvený termín a dodat váš obsah.

Jestli vám blogování dělá potíže nebo nevíte, jak začít, můžete vyzkoušet můj e-book 168h lifestyle blog ve kterém vás naučím, jak nastartovat úspěšný blog.

Redakční plán

Klíčem je tedy nastavit si nějakou pravidelnost, kdy budete přispívat příspěvky na blog. Můžete si i vytvořit redakční plán. Já jsem se v tomto roce naučila, že v pondělí publikuji nějaký článek s blogerskou tématikou, jako je třeba tento. Na středu mám pak přichystaný článek do blogerské výzvy 2020. Tedy dva články týdně. Jeden s radami a tipy, druhý uvolněnější. Toho se držím a čtenáři ví, co tu najdou v pondělí a co ve středu. Redakční plán vám umožní nepsat nárazově. Nevycucávat si témata z prstu za pochodu. S redakčním plánem se vám moc nestane, že najednou nebudete mít co psát. Nebudete třeba psát na poslední chvíli.

S redakčním plánem pro vás bude snažší vytvořit a publikovat pravidelný obsah na váš blog. Redakční plán si můžete představit jako kalendář, kam si vyznačíte, kdy budete publikovat příspěvky na blogu. Redakční kalendář vám může pomoci:

  • Vytvořit obsah, který zvýší povědomí o vás a vašem blogu,
  • Odlišit se od ostatních blogů a blogerů,
  • Zvýšit návštěvnost blogu pomocí SEO a sdílení na sociálních sítích,
  • Přilákat nové návštěvníky, čtenáře, klienty…

Sečteno podtrženo vám redakční plán obsahu vašeho blogu pomůže naplánovat všechno dopředu a eliminuje tak stres z toho, že teď prostě musíte něco vytvořit, jinak přijdete o čtenáře. Budete připravení a nebudete překvapení. A co víc, pravidelnou tvorbou obsahu si snadněji vytvoříte mezi lidmi povědomí o vašem blogu a rozšíříte tak své publikum. A to rychleji, než blogeři, kteří si nějaký plán nesestavují a píší, jak je napadne, z místa.

Jak vytvořit plán obsahu pro blog

Ještě než začnete dávat váš plán dohromady, musíte sestavit celkový rámec vašeho blogu. Prostě ten větší obrázek. Je potřeba si ustanovit, jaké máte kategorie, podkategorie, jaký typ obsahu budete tvořit, jak budou jednotlivé druhy článků vypadat, kdy je budete publikovat. To je celý jeden velký obrázek o tom, co vlastně všechno tvoří váš blog. Jaký je jeho obsah.

I. Kategorie

První si naplánujte, jaké velké kategorie (rubriky) na svém blogu chcete mít. Jsou to ta hlavní témata, o kterých blogujete. U mě to je blogování, e-mailing, sociální média, produktivita a osobní. To jsou mé hlavní kategorie, které mám na blogu. Je lepší to s hlavními kategoriemi nepřehánět. Příliš mnoho kategorií by vás za chvíli jako blogera mohlo zavalit tím, že pro ně musíte tvořit obsah, ale je jich tak mnoho… Takže méně je lépe. Čím méně příležitostí bloudit na vašem blogu dáte čtenářům, tím lépe. Dostanete je tam, kam chcete. Takže méně kategorií je lépe. Protože se nebudou muset složitě rozhodovat, kam půjdou. Budou mít na výběr pár věcí. Je to na vás, za mě osobně klidně stačí těch pět hlavních kategorií. Co se názvů kategorií týče, volte takové, které dávají jasnou představu o tom, jaké články tam čtenář najde.

II. Typ obsahu

Když si plánujete obsahový rámec blogu a redakční plán, je také fajn si občas určit, jaký vůbec typ obsahu budete tvořit pro daný článek. Typem obsahu je myšleno, jaký formát zvolíte, jakým způsobem váš obsah doručíte čtenářům. Článek nemusí být nutně jenom text. Může jít o foto obsah, nebo zmíněný text či video obsah. Jde tedy o formu. Nemusíte nutně jenom psát články, tedy volit čistě text. Já jsem si třeba v poslední době oblíbila sem tam udělat nějaké video. Váš blog taková občasná změna ozvláštní a třeba i přiláká nové čtenáře. Můžete střídat fotopříběhy s textem. K textu přidávat audio a podobně.

III. Formát příspěvků

Jde vlastně o šablony, pomocí kterých můžete strukturovat své příspěvky. Existují různé šablony. Zaručený úspěch vám přinese příspěvek typu “jak na” neboli anglicky “how to” a něco. Lidé často hledají řešení pro něco a tyto typy příspěvků mají jejich potíž vyřešit. Další šablonou jsou příspěvky typů 10 důvodů, proč, neboli listy. Seznamy pro různou příležitost. Jde o úderné odstavce, kdy můžete jenom vypisovat jednotlivé body z deseti důvodů, proč si dát dezert. Jde o jednoduše psané články ve formě číslovaných seznamů. XY věcí, které jsem se naučila po třicítce, a podobně. Dalším typem příspěvků můžou být produktové recenze, které jsou také velmi oblíbené – často i formou videa. Dalším formátem jsou třeba i nějaká shrnutí. Jde o to ukázat, že váš blog není jenom jedna nudná lajna, ale že umíte vytvořit i něco trošku jiného. Že jste variabilní. Můj populární příspěvek je třeba 30 nápadů, co dát na Instagram.

Super je, že pomocí těchto šablon můžete různě recyklovat svůj obsah. V mém případě by šlo třeba o příspěvek typu Jak rychle vytvořit blog, další by mohl být 15 důvodů, proč začít blogovat, nebo 30 věcí, které mě naučilo blogování a následně bych mohla vytvořit video, kde ukážu, kde všude se dá začít blogovat. Z jednoho nápadu mám najednou hned několik možností, jak svůj blog zaplnit obsahem.

IV. Kalendář

Jak už jsem říkala, pokud jde o to, jak často, tak na to neexistuje přesná odpověď. Klíčem je být pravidelný. Publikovat příspěvky na váš blog pravidelně. Nastavte si to tak, abyste měli možnost svůj čas rozložit mezi tvorbu obsahu a jeho propagaci. Někdo říká, že ze začátku by měl bloger blog naplnit obsahem, aby bylo co číst, to je pravda. Dokonce jsem i četla, že dva články týdně jsou minimum. Tomu úplně nevěřím. Já sice mám dva články týdně, ale je to moje volba. Jde o to stanovit si takový cíl, který jste schopní udržet. Předejít tak vyhoření.

Pokud si stanovíte nereálný cíl, třeba 5x týdně nový článek, chvíli to možná vydržíte. Ale pak přijde období temna a vy se na blogu dlouho neukážete. Co za zprávu tím předáte čtenářům a třeba i klientům? Že na vás není moc spoleh, že to třeba ani neberete vážně. Jistě, někdo to má čistě pro radost, to je jasný. Ale já si na svém blogu zakládám jako na své osobní značce. A věřím, že to tak mají i jiní. Není to o tom, kolik článků publikujete za týden, je to o tom pravidelně publikovat ve vámi stanovený termín a ten dodržet. Být konzistentní je důležitější, než napsat 10 článků za týden a pak vyhořet. Není to o tom publikovat toho víc, než jiní, je to o kvalitě a pravidelnosti.

V. Jak často publikovat příspěvky

Když to vezmeme kolem a kolem, znáte své kategorie, máte i představu o tom, jaký formát obsahu použijete a víte něco o tom, jaké existují šablony populárních článků. Teď je to o tom stanovit si, jak často publikovat články na váš blog. Snažte se dodržovat pravidlo kvality nad kvantitou. Tedy klidně i méně článků, ale více kvalitních. A vytvořit kvalitní článek dá práci, tudíž klidně můžete publikovat i jenom jednou týdně.

VI. Studnice nápadů

Pokud to jenom půjde tak kdykoliv, kdy vás něco napadne, hned si to napište. Vím, že často nás věci napadají ve sprše nebo když se chystáme spát. Ale zkuste si vytvořit nějaký seznam nápadů, něco, kam si budete psát všechny myšlenky s vaším blogováním. V takových myšlenkách a nápadech se často skrývají náměty na hodnotný obsah. Kdykoliv vás tedy něco napadne, napište si to. Do mobilu, do sešitu, na ruku. A pak si vytvořte nějaký dokument nebo zápisník, kam si budete sepisovat všechny ty nápady do jedné hromádky. Budete mít všechno při ruce.

Jak vytvořit redakční plán

Kromě toho, že si teď budete zapisovat a skladovat všechny nápady na jednom místě, si také vytvoříte svůj redakční plán. Podobu mu můžete dát podle toho, jak se vám to hodí do konceptu blogu. Některé věci by ale měl mít určitě:

  • Titulek/název příspěvku
  • Datum publikování
  • Kategorie (podkategorie, pokud máte)
  • Typ obsahu (video, audio, text apod.)
  • Formát příspěvku (čistě text, jak na, XY způsobů – seznam, recenze produktu apod.)
  • Odkaz na příspěvek

Doporučuji vytvořit si třeba tabulku v Excelu, pokud nemáte excel, Google Dokumenty mají možnost tvořit tabulky a je to zcela zdarma – no excuses. A internet k nim máte, jak jinak můžete blogovat, že :P. Na jeden list si vytvořte takový redakční plán a na další list vaši studnici nápadů, kam si budete dávat dohromady všechny nápady, které si napíšete někam bokem. Ať je máte po ruce.

Pomocí sepisování nápadů a tvorby plánu si vytvoříte jistý náskok před ostatními. Zřídka se stane, že nebude mít o čem psát. Ale na konci dne je to o tom, že vy musíte jít a začít ten váš obsah skutečně tvořit. Teď mě zajímá, jestli máte redakční plán nebo si ho po přečtení článku plánujete založit? Pamatujte, že jak často publikovat příspěvky je na vás, klíčem ale není kvantita, ale kvalita.

Díky, že jste se mnou.

Veronika Ježíková

«

»

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *