Vyhledávání...
0
TOP
blogování

Jak začít s Yoast SEO – průvodce pro začátečníky

22 Views

Dnes bych vám ráda trochu přiblížila téma SEO, kterého se dle mého blogeři bojí a vyhýbají se mu. Přitom se úplně není až tak čeho bát. Pokud máte blog na vlastním hostingu a běží vám na redakčním systému WordPress.org, tak čtěte dál. Ukážu vám, jak můžete snadno a rychle začít svůj blog optimalizovat pro prohlížeče. A hlavně, jak začít s Yoast SEO! Nemusíte se bát, nakonec uvidíte, že je to docela zábava! Pojďme se tedy podívat, jak začít používat Yoast SEO plugin.

1. SEO ve zkratce

SEO neboli Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače. Jde o obecný postup, jak nastavit konkrétní články, stránky, atd. pro vyhledávače. SEO se zabývá optimalizací pro pro vyhledávání klíčového slova nebo více slov. Zkrátka jde o to, jestli a jak se objeví váš článek, když někdo zadá určitá klíčová slova do vyhledávače Google.

2. Stažení a aktivace pluginu

Prvně je třeba jít a plugin si nainstalovat a aktivovat. Dělá se to stejně, jako u kteréhokoliv jiného pluginu, který si do wordpress.org instalujete. V levém menu wordpress si vyberete možnost Pluginy a dále Instalace pluginů. Do vyhledávání vpravo nahoře jednoduše napište yoast seo plugin a měl by to být hned ten první, co vám vyjede. Pro jistotu jsem vám ho zakroužkovala. Kliknete na „instalovat“ a až se plugin nainstaluje, kliknete na „aktivovat“

jak začít s yoast seo

Plugin je tak připravený na použití a v levém menu se vám vytvoří nová záložka SEO, kde si můžete plugin nastavit podle svých potřeb. Ze začátku taky nemusíte nastavovat nic a můžete rovnou začít plugin používat při tvorbě svých článků.

jak začít s yoast seo

3. Práce s pluginem – SEO

Práce s pluginem jako takovým pak už není nijak složitá. Vždy když začnete s novým článkem, stačí se jenom řídit tím, co plugin doporučuje v dolní části editace příspěvku. Jak začnete příspěvek tvořit, plugin vám v dolní části bude ukazovat, co děláte dobře (zelené puntíky), co je třeba vylepšit (oranžové puntíky) a co vám chybí, co je špatně (červené puntíky). Vlastně usilujete o to, aby celý „semafor“ byl v zelené části. Co se SEO týče, tak i ohledně čitelnosti.

Na obrázku nahoře přímo vidíte jednotlivé puntíky, když jsem začala tvořit tento konkrétní článek. Vidíte, že moje záložka SEO je oranžová, takže tam je ještě co upravovat. Čitelnost je naopak zelená. Pojďme si nejprve povědět víc o záložce SEO.

V první řadě si musíte dobře zvolit sadu klíčových slov. Nějakou klíčovou frázi. Nejlepší je se zamyslet nad tím, jestli by někdo jiný takovou frázi napsal do vyhledávače na Google. Já zvolila výstižné „jak začít s yoast seo“. Pojďme si to rozebrat.

Klíčová fráze v adrese článku

To uvidíte jako „keyphrase in slug“ a vesměs to znamená, že je vaše klíčová fráze v odkaze na váš článek. V mém případě je to konkrétně takto: https://www.nabloguzalezi.cz/jak-zacit-s-yoast-seo—pruvodce-pro-zacatecniky/. A jak vidíte, klíčovou frázi tam mám. Já osobně doporučuji mít url adresy nastaveny tímto způsobem. Jak si nastavit trvalé odkazy si můžete prohlédnout na dalším obrázku.

Důrazně ale varuji, pokud chcete dělat jakékoliv změny v zobrazování URL adres, je třeba to udělat, než začnete blogovat. Měnit to později dělá akorát neplechu. A to takovou, že se vaše články nebudou zobrazovat, protože původně byla URL adresa nastavena jinak. Pokud teprve začínáte a máte méně obsahu, tam se to dá ohlídat. Ale pokud už máte blog rozjetý, dobře bych si rozmyslela, zda si budete měnit vzhled trvalých odkazů.

Délka SEO titulku

Když lidé začnou vyhledávat na Google a použijí vaší klíčovou frázi, objeví se jim výpis nějakých článků s podobnou či stejnou klíčovou frází. A vaším cílem je, aby byl váš titulek celý viditelný ve vyhledávání. Yoast SEO vám v tomto bodě řekne, pokud je váš titulek příliš dlouhý, moc krátký, nebo akorát.

Klíčová fráze v nadpise

Podle Yoast SEO je ideální, pokud se vaše klíčová fráze nachází hned na začátku vašeho titulku. Jako to mám já v případě této klíčové fráze „jak začít s yoast seo“. Může se ale stát, že máte nějakou klíčovou frázi, ale nedáte jí do titulku hned na začátek. To Yoast SEO vyhodnotí oranžovým puntíkem a bude vás nabádat k vylepšení. Pak je na vás, jestli titulek upravíte, nebo ne. Jeden oranžový puntík ale vůbec nevadí. Důležité je pak mít celkové skóré v zelených barvách.

Image alt attributes

Pokud v článku používáte nějaké obrázky, tak Google musí vědět, jak je najít. Protože neumí koukat na obrázky, ale číst texty, používá se alt text. Když obrázek nahráváte ke článku, je dobré mu dát stejný název a alt text, jako je vaše klíčová fráze. Může se stát, že obrázků máte 10, ale jenom krátký článek. Plugin vás upozorní, když tam těch klíčových frází máte až moc. Nebo naopak málo.

Předchozí použitá klíčová fráze

Když tvoříte článek a k němu klíčovou frázi, tak asi chcete, aby se čtenář při vyhledávání na Google dostal přímo na ten konkrétní článek. Proto je dobré volit takové klíčové fráze, které jste ještě nepoužili.

Délka metadescription, klíčová fráze

Meta popisek je ten krátký úryvek který vidíte, když něco hledáte na Google. Tento popisek má mít jistou délku, aby byl optimálně viditelný, když někdo vyhledává. Stejně tak by se v tomto popisku měla objevit vámi zvolená klíčová fráze. Já to dělám tak, že když píšu článek, tak jednoduše zkopíruju ze začátku tu část textu, kde je klíčová fráze. A pak jí upravuji, aby to bylo optimálně dlouhé a také srozumitelné.

Klíčová fráze v úvodu

Yoast SEO vás také upozorní, pokud klíčovou frázi nemáte hned v úvodním odstavci vašeho článku. Jde o to vlastně čtenáři připomenout hned v úvodu, o čem článek je. Že jsou tu správně a že se jim dostane odpovědi na jejich otázky ohledně vyhledávaného tématu. Čtenáři se hned po prvním odstavci rozhodují, jestli ve čtení budou pokračovat. Proto nezapomínejte nějakým způsobem klíčovou frázi do úvodního odstavce zakomponovat.

Klíčová fráze v podnadpisech

Někdy vás plugin upozorní, že je dobré použít klíčovou frázi nebo nějakou její část v podnadpisech. Zvlášť, pokud máte třeba delší článek, který je třeba rozdělit právě pomocí dalších nadpisů.

Interní a externí odkazy

Plugin vám také připomene, že je třeba přidat nějaké interní či externí odkazy do vašeho příspěvku. Máte na blogu nějaké další články, které s tím který píšete souvisejí? Lupněte tam odkaz. Máte odkaz na nějaký externí zdroj? Dejte ho tam.

Co se dál může objevit

Plugin také dokáže napočítat, kolik klíčových frází se ve vašem článku celkem objevuje. A podle délky pak může určit, že je třeba přidat další, případně nějaké ubrat.

4. Práce s pluginem – čitelnost

Druhou záložkou tohoto pluginu je Čitelnost. Tato věcička určuje a vyhodnocuje, jak dobře čitelný je váš příspěvek. Pokud budete dodržovat rady, které se vám v analýze čitelnosti objeví, plugin váš obsah vyhodnotí jako dobře čitelný pro vaše publikum.

Základem je, že žádná věta a žádný odstavec by neměli být příliš dlouhé. U odstavců se doporučuje maximálně 300 slov, než je něčím oddělíte. Například dašlím nadpisem nebo nějakým obrázekm. Nadpisy a obrázky navíc čtenářům pomáhají. Pokud dáváte mezi čtením obrázky, čtenář si odpočine, zvládne vstřebat váš text a pak číst dál. Nadpisy také texty hezky oddělují. Nepůsobí to pak jako masa textu, která se nikomu číst nechce. Věty by neměly mít víc, jak 20 slov.

Plugin vás na všechno zase krásně upozorní pomocí jednotlivých puntíků. Jelikož tento plugin není dílem českých tvůrců, není samozřejmě v češtině, ale v angličtině. Proto nejsou dostupné úplně všechny analýzy čitelnosti. Myslím ale, že ten základ je dobrý a pomůže vám to s úpravou vašich článků tak, aby byly pro čtenáře dobře čitelné.

Základem jsou kratší odstavce a kratší věty. Používání nadpisů, když je článek příliš dlouhý a sem tam vložit nějaký obrázek, který uleví čtenářům a pomůže jim vstřebat váš text.

A je hotovo!

A toto je prosím základ, jak začít s Yoast SEO. Ještě bych mohla upozornit, že jsem zde popsala free verzi tohoto pluginu, kterou sama používám. Samozřejmě je k dispozici i placená verze, která umožňuje další rozšířené funkce. Pokud chcete vědět víc o tom, co všechno tento plugin nabízí, doporučuji navštívit jejich znalostní knihovnu.

Chcete začít psát e-booky ale nevíte, jak na to? Možná pomůže můj návod v kostce 🙂

A já vám tímto děkuji, že jste dočetli až do samotného konce tohoto článku! Budu ráda, když mi zanecháte komentář, jestli a jak vnímáte SEO vy. Zabýváte se optimalizací vašich článků a vašeho webu? Používáte nějaký jiný plugin, nebo půjdete do Yoast SEO? Dejte mi vědět do komentářů. Zároveň pokud se vám článek líbil a přišel vám užitečný, budu ráda za jeho sdílení!

Veronika Ježíková

«

»

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *