marketing a prodej
Veronika Ježíková
Veronika Ježíková

Marketing a prodej – jaký je zde rozdíl?

Ať už prodáváte e-booky, online kurzy, služby nebo fyzické produkty, musíte pochopit, že existuje rozdíl mezi marketingem a prodejem. Nejde o dvě stejné věci a o tom chci povědět v dnešním článku. A samozřejmě upozorňuji, že nejsem expert na marketing, ale něco se jsem za tu dobu, co bloguji a prodávám stihla pochytit.

Pochopila jsem totiž, že nemůžu vytvořit produkt a hned jít a říkat lidem, že si ho mají jít koupit. To je něco, co jsem hodně dělala na začátku a občas k tomu sklouznu i teď. I když vím, že musím zákazníky nejdřív namotivovat. Namotivovat lidi ke koupi mého produktu. Tomu se říká marketing.

Úkolem marketingu je vytvořit přirozenou touhu lidí po produktu ještě předtím, než ten produkt začneme skutečně nabízet k prodeji. Tedy aniž by lidé věděli, že bude následovat nějaký prodej a nabízení.

Cílem marketingu je vyvolat touhu po produktu/službě.
Cílem prodeje je prodat produkt/službu.

Takhle – ve fázi marketingu mluvíme o tom, co souvisí s produktem. Například nějaké palčivé téma, nějaký problém, který produkt řeší. O tom mluvíme, aniž bychom konkrétně řekli, že máme produkt. Tak získáváme pozornost lidí a vytváříme touhu po tom, o čem mluvíme, co děláme.

Ve fázi prodeje pak už konkrétně mluvíme o produktu či službě. Konkrétně o jeho výhodách, o co jde, co lidé získají, co se naučí, jaké má produkt či služba benefity. Zkrátka o čem ten produkt je.

Jak si vytvořit strategii

Rozdíl mezi marketingem a prodejem jsem tedy vysvětlila. Na čase je vysvětlit, jak si vytvořit marketingovou a prodejní strategii produktu či služby.

Podnikatelské téma

Řekněme, že chcete začít prodávat nějaký produkt, ať už je to e-book, online kurz nebo něco jiného. Prvně potřebujete mít podnikatelské téma, kolem kterého chcete ten produkt tvořit. Například učíte jógu nebo tvoříte pro děti, učíte lidi podnikat, recyklovat. Zkrátka v jakém tématu podnikáte. Bez znalosti tématu totiž nemůžete ani vědět, jaký produkt vlastně vytvořit.

Ideální klient

Dále se musíte zamyslet nad tím, KOMU budete produkt nabízet a prodávat. Tedy pochopit jak vypadá člověk, který ten produkt potřebuje a který by si ho měl koupit. Jde o nalezení ideálního klienta pro daný produkt. Takže zjištění jeho demografických údajů jako věk, pohlaví, vzdělání, zaměstnání, příjem, status, hodnoty, potřeby, prostředí a zázemí, denní rutina, vášně, motivace, aspirace, koníčky, zábava a další.

Zjistit, KOHO ideální klient sleduje a proč. Jaký obsah ti lidé publikují, že je sleduje? Jakou hodnotu ideální klient od lidí co sleduje dostává?

Jaké jsou jejich vnitřní a vnější brzdy. Tedy co je trápí, palčivé body a otázky, které můžeš vaším produktem vyřešit. Mezi vnější můžou patřit názory lidí kolem, práce, dovednosti, finanční situace. K vnitřním pak nastavení mysli, emoce, zvyky či frustrace.

Zamyslete se nad tím, jak produkt může pomoci tato trápení vyřešit? Čím konkrétně můžete zákazníkovi pomoci vyřešit jeho problém? Jaká slova či fráze můžete použít v marketingu? Tedy co říct či napsat? Jak se “trefit do černého” s problémem, který oni aktuálně řeší a se kterým jim daný produkt může pomoci?

Ke každé vnitřní či vnější brzdě si napište příběh, se kterým se můžete ztotožnit. Předvedete tak, že klientovi rozumíte, ukázat vývoj a co je možné, pokud produkt použijí.

Čeho klient dosáhne, když získá váš produkt?

Předprodejní fáze = marketing

Když víte, co je vaše téma a co konkrétně trápí vašeho klienta v souvislosti s produktem, můžete začít přemýšlet o tom, jak ideální klienta kontaktovat a jak si ho “omotat” kolem prstu díky vhodně zvolené komunikaci.

To znamená připravit si obsah v souvislosti s tím, co klienta trápí. Obsah jsou e-maily, příspěvky na sociální sítě, Instagram stories a další. Tento obsah se bude mnohem líp tvořit, pokud si správně identifikujete, co klienta trápí, co potřebuje, jaké otázky s ohledem na produkt má, čeho chce dosáhnout.

Každý ten problém či otázku si můžete napsat na jeden řádek, jako titulek či předmět e-mailu a k tomu strukturovat obsah kolem toho tématu. Když si takto připravíte 10 dlouhých e-mailů, z těch e-mailů vytáhnete to nejdůležitější jako příspěvek na sociální sítě a z toho vytáhnete pár hlavních bodů do stories, získáte 30 kusů obsahu pro předprodejní fázi.

Tento obsah bude sloužit jako naladění se na klienta a připravíte ho tak na to, až vypustíte do prodeje váš produkt.

Tvorba publika pomocí lead magnetu

Jakmile chcete prodávat produkt, je dobré mít už nachystanou databázi kontaktů = e-mail list, se kterým poté budete vhodně komunikovat a nabízet mu placený produkt.

Pokud máte přichystaný produkt, nebo na něm pracujete, je dobré zapřemýšlet, jak nalákáte lidi do e-mail listu. Jako potenciální kupující. Potřebujete tedy vymyslet nějaký magnet, který bude přirozeně souviset s placeným produktem.

Zkuste si představit, že máte produkt a chcete ho prodat například 100 kusů, ať už je to e-book nebo online kurz. Kolik lidí potřebujete minimálně ve svém e-mail listu? Když vezmeme v úvahu, že ze všech obeslaných jenom 3-6 % skutečně nakoupí. K prodeji 100 kusů tvého produktu potřebujete nasbírat pomocí lead magnetu dost lidí (minimálně tak 1500).

Proto je důležitá ta předprodejní, marketingová fáze, kdy komunikujete na sociálních sítích, sdílíte obsah a budujete e-mail list pomocí lead magnetů. Ať je prodejní cíl jakýkoliv. Magnety, zejména stáhnutelná PDF, která souvisí s placeným produktem, jsou skvělým způsobem, jak budovat databázi kontaktů.

Pokud tápete s tím, jak začít budovat e-mail list a co je vůbec e-mail marketing, doporučuji můj online kurz Královnou e-mail listu.

Prodejní fáze

Celá marketingová fáze, tvorba obsahu, tvorba magnetu a databáze, to zabere opravdu hodně času. Ale je důležitá proto, abyste vybudovala své publikum, které bude toužit po produktu, který uvedete na trh.

Je dobré s tou marketingovou fází začít klidně i 60 dní před samotným dnem, kdy “otevřete košík” a lidé budou moci začít nakupovat. A už těch 60 dní předem byste měla začít budovat vztah s publikem v souvislosti s produktem a řešením, které představuje.

V prodejní fázi už mluvíte o produktu, jaké jsou jeho výhody, proč si ho pořídit. Komunikujete skrz e-mail, sociální sítě. Poskytujete racionální důvody proč si produkt pořídit. Zároveň cílíte na emoční rozpoložení vašeho publika. Proto jsem mluvila o tvorbě toho obsahu, který si potřebujete vytvořit na základě otázek, brzd, palčivých věcí atd. v souvislosti s klientem.

Vytvořte si kalendář

Jděte do Google dokumentů a vytvořte si kalendář s cílovým datem, kdy chcete vypustit do prodeje váš produkt. A začněte pracovat 60 dní před samotným vypuštěním na všech aspektech, které s prodejem souvisí. Nejen po technické stránce věci, ale i marketingové. Dokud nenastane den prodeje a začne prodejní fáze.

Marketingová fáze

Co do takového kalendáře zařadit?

  • Budování vztahu s publikem – e-mail, sociální sítě.
  • Poskytování hodnoty k posilování třech faktorů – znají vás, mají vás rádi, věří vám (cold, warm, hot).
  • Připravte veškerý obsah – e-maily, příspěvky, stories, videa, prezentace a další, které vám pomohou k prezentování produktu.
  • Tvorba lead magnetu a jeho vypuštění mezi lidi.
  • Tvorba prodejní stránky pro produkt samotný.
  • Nastavení a příprava veškeré techniky (prodej, odesílání e-mailů apod.)
  • Naplánování příspěvků a e-mailů.
  • E-mail workflow pro e-mail list (další práce s těmi, co se zapíší o magnet).
  • Propagace magnetu před publikem.
  • Zvážit placenou propagaci (Facebook, Google).
  • Všechno si hlavně otestujte.

Prodejní fáze

To byla ta fáze před prodejem, ten marketing. Jakmile otevřete košík a oficiálně vypustíte produkt, začíná prodejní fáze:

  • Dejte lidem vědět, že je produkt online – e-mail, sociální sítě, stories…
  • Sdílejte produkt.
  • Mluvte o benefitech.
  • Sdílejte recenze na produkt či služby, které s ním souvisejí.
  • Sdílejte transformaci, která čeká na ty, co si produkt zakoupí.
  • Udělejte si čas na otázky a odpovědi v souvislosti s produktem.
  • Spusťte reklamu (či někdo z vašeho týmu) a cilte na ty, kteří vyjádřili zájem či opustili košík, připomeňte se.

Shrnutí

Rozdíl mezi marketingem a prodejem je tedy jasný, i kdyby aspoň přibližně. Protože to je rozhodně téma, které jsem tady vzala jenom okrajově.

Jde totiž o proces, který v sobě obsahuje mnoho prvků, na které je potřeba myslet, aby byl pak samotný prodej produktu úspěšný. Proto je dobré vzít si do zásoby těch 60 dní před samotným vypuštěním, stanovit si rozvrh a vypsat si všechno, co je potřeba udělat. V předstihu. Pak celý prodej poběží hladce.

Osobně mám často problém, že vytvořím produkt a chci ho hned vypustit mezi lidi. Takže rozumím, pokud taky trpíte netrpělivostí. Ale čím déle v tom jsem, tím víc si uvědomuji, jak je příprava důležitá a pomůže. Navíc dokonale poznáte svého klienta, budete vědět, co napsat, mít připravený obsah. Všechno nastavíte a jakmile kliknete na otevřít košík (nebo cokoliv jiného) bude to pro vás mnohem méně stresující.


V tomto článku jsem ukázala, jaký je rozdíl mezi marketingem a prodejem. Také jsem načrtla, jak vypadá marketingový proces před vypuštěním produktu do prodeje a jak může vypadat pak proces prodeje, jakmile otevřete nákupní košík.

Co vy a prodej a marketing?

Připni si mě na Pinterest 📌:

STOJÍ ZA PŘEČTENÍ:
Pinterest výzva – o placené výzvě bez cenzury
5 tipů, jak propagovat produkt a nespamovat při tom
Firemní profil na Pinterestu – 6 důvodů, proč ho mít

SdíleT:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Užíváním webu souhlasíte s ukládáním a používáním cookies.

COPYRIGHT 2020 | VERONIKA JEŽÍKOVÁ