Vyhledávání...
0
TOP
blogování

Mýty o blogování, které ničí pověst a chuť začít blogovat

1 Views

Jako člověk, který většinu svého života tráví online tvorbou svého blogu a dalších věcí, není překvapivé, že blogování zbožňuju. Co mě ale dokáže vždycky naštvat, jsou mýty o blogování, které kolují nejen po síti. Tímto příspěvkem bych ráda rozmazala několik mýtů, které nám blogerům často ničí pověst. A pokud taky bloguješ tak doufám, že ti tento článek pomůže, až před tebou někdo příště bude nějaké mýty o blogování vypouštět. A zároveň ti článek doufám pomůže ve chvílích, kdy to třeba kvůli těm mýtům chceš vzdát nebo se na to vykašlat.

Existuje příliš mnoho blogů

Pravdou je, že dnes si může založit blog každý. Ale není pravda, že každý má blog. A ano, i když jsou tisíce, statisíce blogů, žádný z ostatních na síti není tvůj kromě toho, který si sama založíš. A i když existují stovky blogů o cvičení, pečení, vydělávání peněz, a o dalších tématech, tak žádný není vedený tebou. Jenom ty máš svůj vlastní osobní pohled na věc a to činí tvůj blog unikátním.

Toužíš mít takový blog, který bude vyčnívat nad ostatními? Pomohu ti ho vytvořit s mým e-bookem 168h lifestyle blog.

A ať už je to pravda nebo ne, kdo rozhoduje o tom, co je příliš a co víc? Kdo určuje, jestli právě ten tvůj blog je už nad únosnou míru? Každý má šanci vytvořit zcela originální místo, protože každý jsme svá vlastní osobnost. A když se na to podívám jinak. Neřekla bych, že kdokoliv například z mých bývalých spolužáků má blog. A ani mezi známými nevím o nikom, kdo má blog. Je pravda, že je hodně blogů, ale není jich až příliš.

Blogování je mrtvé

Jeden by řekl, že předchozí mýtus by tento rozmazal, že? Ale opak je pravdou. Je mnoho lidí kteří si myslí, že blogování nikoho nezajímá a že nikdo už nebloguje. Přesto je to naopak. Myslím si, že dnes víc než jindy mají lidé tendenci zakládat si blogy, ať už jako vlastní deníčky či jako potenciální blogerský byznys. A to druhé si myslím, že je ještě na větším vzestupu. Přímo před našima očima jsou totiž příklady blogerů, kteří mají ze svého blogu obživu a dál své podnikání rozvíjejí. A mnoho dalších lidí toho chce také dosáhnout. A tak si zakládají blogy. Takže blogování určitě není mrtvé.

Tento mýtus se usadil díky tomu, jak všichni najednou začali být slavní díky videím a natáčením na YouTube. Což je taky jeden směr, kterým je možné se vydat. Lidé stále hledají něco na internetu a dívají se na různé stránky, kde hledají, co potřebují. Ano, videa jsou populární, ale je to jenom další odvětví. Neznamená to, že blogování nikoho nezajímá a nikdo nebloguje. Jenom proto, že jsou e-knihy najednou přeci neznamená, že vydavatelství přestanou tisknout klasické knihy, ne?

Čím víc článků, tím větší návštěvnost

Mezi mýty o blogování patří také to, že čím víc toho napíšeš a čím častěji publikuješ, tím větší budeš mít návštěvnost. Pravdou je, že čím víc a častěji toho píšeš, tím spíš jako bloger vyhoříš. V případě blogování neplatí, že čím víc proužků, tím víc Adidas. Ve skutečnosti záleží na kvalitě, ne kvantitě. I když je pravda, že je třeba také jisté pravidelnosti v publikování. Co ale v dnešní době platí nejvíc je to, že psaní blogu je tak z 30 % tvorba samotného obsahu a těch 70 % je jeho šíření do světa. Tedy sdílení na sítích, mluvení o něm, dostávání ho k publiku.

O tom, jak často psát a jak si vytvořit redakční plán, se kterým ti nedojdou nápady na články, se dovíš v tomto příspěvku.

Blogování je jenom o psaní článků

Tento mýtus jsem se snažila už několikrát rozmazat na svých sociálních sítích ale i zde na blogu. Blogování není jenom o tom, že se píšou a publikují články. Bloger je mnoho věcí v jednom člověku – fotograf, spisovatel, manažer, správce sociálních sítí, IT technik, grafik a další. Není to jenom o psaní. Někdo musí spravovat sociální sítě a komunikovat s publikem – pravidelně.

Někdo musí fotit či vytvářet grafiku ke článkům a na sociální sítě. Někdo musí obsluhovat nastavení blogu. Opravovat ho, když je nějaká chyba, pravidelně ho aktualizovat a udržovat funkční. Instalovat na něj věci. Bloger, který má navíc svůj blog jako blogerský byznys, tak musí obsluhovat e-mail marketing, starat se o odběratele, tvořit materiály.

Tolik k tomu, že je blogování jenom o psaní článků. Bloger je jeden člověk, který se stará o spousty aspektů svého blogu, které mnohdy ani třeba v tom napsaném článku nejsou vidět. Blogování jako takové tedy zabere spoustu času, který ale stojí za to.

Aby byl člověk bloger, musí umět perfektně psát

Být blogerem neznamená, že musíš umět perfektně psát a mít zmáknuté všechny slohové styly, umět gramatiku na výbornou a chtít blogem vyhrát Pulitzera. Ve skutečnosti jenom stačí, když tě psaní baví. Ano, bez skutečného psaní se při tvorbě blogu neobejdeš. Ale snaha o to mít to perfektní by tě neměla odradit od skutečného psaní.

Já sama mám gramatické chyby, překlepy a občas až příliš dlouhé věty. Ale to mě neodrazuje od toho, abych psala. Kdybych totiž čekala na to, až se perfektně naučím veškerou gramatiku, tak bych nikdy blog neměla. I když je jako blbý napsat výkend nebo nějakou jinou perličku, tak by tě snaha o dokonalost neměla zastavit ve psaní. Protože pro lidi má mnohem větší přínos hodnota a sdělení vašeho článku, než to, jestli máš všechny čárky v pořádku.

Blogování není skutečná práce

Mezi mýty o blogování, které mě skutečně štvou, patří ten, že blogování není skutečná práce. Co je vlastně skutečná práce? Kdo určuje, co je skutečná práce a co není? Dle mého názoru, pokud na něčem pracuješ a máš z toho peníze, tak je to práce. Tak je to skutečná práce. A nezáleží na tom, co za práci to vlastně je. Pro mě osobně blogování je skutečná práce, protože mi dává dost zabrat, vydělávám díky tomu peníze a bonusem je, že mě to baví a neskutečně posouvá stále kupředu.

Je to stejné stigma, jako že kdo si vydělává pomocí videí na YouTube, tak to taky není skutečná práce. Přitom to práce je. Tento mýtus často přichází od lidí, kteří stále žijí v tom, že kdo není někde u pásu nebo v kanceláři nebo cokoliv, tak to přeci není práce. Je třeba takové názory ignorovat. Vím, že někdy je to těžké, ale neuvěřitelně se ti uleví, když na takové názory nebudeš brát zřetel. Já na svém blogu vydělávám tvorbou svých digitálních produktů, affiliate marketingem, konzultacemi a tvorbou grafiky. A silně věřím tomu, že každý bloger může svým blogem vydělávat peníze, jenom se té myšlence otevřít a pracovat na sobě.

Než blog vypustím mezi lidi, musí být PERFEKTNÍ

Nedovol snaze o to být perfektní, aby tě odradila vyjít se svým blogem na světlo online světa. Netrav dny porovnáváním svého blogu s blogy jiných, protože jejich blogy nejsou tvůj blog. Začni s tím, co máš a postupně se zdokonaluj. Je to přirozený proces. Nemusíš být perfektní, abys mohla začít, ale musíš začít, abys mohla být perfektní.

Začni s tím, co máš. Důležité je, co v článcích a v obsahu předáváš než to, jak to vypadá. Časem samozřejmě můžeš usilovat i o zkrášlování blogu, například nějakou hezkou šablonou, která blogu dodá šmrnc.

Blogerský úspěch přichází přes noc

Mezi mýty o blogování patří i to, že úspěch přichází lusknutím prstu. V tomto tě zklamu. Pokud plánuješ začít blogovat s tím úmyslem, že se hned staneš slavnou a vyděláš balík peněz, tak se musíš probudit. Při blogování úspěch nepřichází přes noc. Je to maraton, ne sprint na 100 metrů, žádný bloger není Bolt. Všechno vyžaduje čas a u blogu to možná platí dvojnásob. Jsou to měsíce i roky práce.

Co ale v tomto případě odděluje úspěšné od neúspěšných je to, že ti úspěšní vytrvají ty měsíce nebo roky, než se jim úspěch dostaví. Je třeba se pevně zakousnout a nepustit. Stát se úspěšným blogerem trvá dlouho, ale o to silnější a pevnější je základ toho úspěchu. Představ si to jako strom, který má hluboko zakořeněné kořeny, ty nezakoření přes noc. Trvá to dlouho. Ale takový strom jenom těžko něco vyvrátí. Kdežto rychlý úspěch? Ten má jenom mělké kořeny a sebemenší větřík ho porazí.

Tímto tě nechci odradit, jenom věci uvést na pravou míru. Jak rychlý může být ten úspěch? To záleží na tom, jak na blogu a věcech kolem něj pracuješ. Jak se ti daří budovat základnu loajálních fanoušků a čtenářů, jak se tvůj blog šíří mezi lidi. Jak jsi aktivní na sociálních sítích a podobně. Počítej ale s tím, že minimálně půl roku práce (která se vyplatí!)

Nemůžu začít blogovat, dokud nemám velkou základnu fanoušků

Toto je velký mýtus, a nejen v blogování. Ve skutečnosti musíš prostě začít, abys mohla získat tu velkou základnu fanoušků. Je to obráceně. Základnu fanoušků nezískáš lusknutím prstu, ta se musí vybudovat. A vybuduje se právě tím, že začneš a pracuješ na svém blogu. Je to jako by někdo řekl, že nemůže začít chodit do posilovny nebo jíst zdravě, dokud nezhubne. Cítíš v tom tu nesmyslnost? Tak stejně to je i s blogování, s rozjetím online byznysu, s čímkoliv. Musíš začít a pracovat na sobě a fanoušci přijdou.

Nutně musím být na všech sociálních sítích

Většina nováčků a začínajících blogerů se domnívá, že nutně po založení blogu musí také jít, a založit si účet na všech sociálních sítích. Přitom ze začátku bohatě stačí, když se zaměříš na jednu, maximálně dvě, sociální sítě, které budeš rozvíjet. Obecně je lepší mít velké publikum na jedné síti, než roztříštěné publikum napříč několika sítěmi.

Já osobně se soustředím hlavně na svou Facebook stránku, o kterou se starám. Protože mě víc baví vymýšlení příspěvků tam, než třeba na Instagram. O tom to také je. Vybrat si takovou síť, která tě baví. Pokud jsi módní blogerka, která ráda fotí outfity, tak pro tebe bude asi perfektní Instagram. Pokud ráda natáčíš vtipná videa, vydej se na TikTok. Možná to máš jako já, že radši píšeš, tak je pro tebe fajn Facebook. Najdi si takovou sociální síť, která tě baví a která pracuje pro tebe. Ne takovou, která z tebe udělá otroka a nakonec tě stejně nebude bavit.

Navíc, blogování, jak už bylo řečeno, je multi-disciplína, tak pamatuj na to, že musíš také ty sítě spravovat. Jako jeden člověk, takže ti bohatě stačí jedna až dvě sítě do začátku. Navíc si ušetříš mnoho času a stresu, když své sítě začneš efektivně a chytře plánovat. Pro takové případy jsem vytvořila 12 měsíční kalendář pro plánování sítí.

Shrnutí

Mýty o blogování tu byly, jsou a asi i budou. Já doufám, že se mi podařilo nějaké alespoň trochu rozmést a že už jim nevěříš. Že si uděláš vlastní obrázek na jednotlivé názory. Mýty se často nezakládají na tom, jak vypadá skutečná realita. Jde jenom o všeobecně přijatou „pravdu“ o něčem, která se nezakládá na realitě. Pokud někdo říká, že blogování je přežitek, nemusíš tomu věřit. Ve výsledku je to na tobě. Určitě existují i další mýty, napadá tě nějaký? A co si myslíš o těch zmíněných? Napište do komentářů.

Hledáš blogerskou komunitu, která staví na vzájemné podpoře a spolupráci, namísto dennodenního publikování odkazů na články? Tak se přidej do naší Facebook skupiny Superblogerek.

Veronika Ježíková

«

»

3 COMMENTS

  • Veru z DárkoBlogu

    Super článek. Já se prala s tou dokonalostí před spuštěním blogu. Ale nakonec jsem si řekla, že bych to ladit mohla klidně donekonečna… a nic z toho, a tak jsem to vypustila do světa. A pořád to není dokonalé, ale hlavně, že to je. 🙃

    • Veronika
      AUTHOR

      To znám, taky mám nutkání mít vždycky všechno „dokonalé“ což mě často brzdí. Ale nakonec to spustím a případně upravuji za pochodu. A z toho se i člověk učí, takže super. 🙂

  • Lucka

    Já osobně jsem se dlouho prala s tím, co bych na blogu sdílela a to, co jsem chtěla sdílet blogy neměli a přišlo mi to divný. Ale teď už takové blogy jsou, tak jsem se konečně odhodlala si jeden taky vytvořit a teď mě to hrozně baví, naplňuje a hrozně moc posouvá.

    Dneska jsem narazila na tvůj blog a všechny články jsou moc super a motivační. Hodně úspěchů přeji.

    Lucka
    http://abitofluck-y.blogspot.com/

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *