Vyhledávání...
TOP
blogování

Několik způsobů, jak předejít blogerskému vyhoření

4 Views

Než se pustíme do metod, jak předejít vyhoření, pojďme si nejdřív říct o pár příznacích, že to na vás jde. Jak můžete rozpoznat, jestli na vás jde blogerské vyhoření. Víte, co je syndrom vyhoření? Ve stručnosti jde o ztrátu zájmu a nejčastěji je to spojováno s prací (zejména práce s lidmi, náročná povolání, apod).

Jak rozpoznat blogerské vyhoření

Než si začnete říkat, že je s vámi něco špatně, tak vás zkusím uklidnit. Vyhoření může potkat všechny možné blogerky. Od módních blogerek, přes lifestylové blogerky, food blogerky, instablogerky, a tak dále. Vyhoření není ani spojené s nějakým konkrétním místem. Setkávají se s ním blogeři a blogerky po celém světě. Ať už jde o holky nebo kluky. Potkat může ostřílené blogerky ale i nováčky. Takže ať už se nacházíte v jakékoliv situaci, může se to stát i vám.

Blogerské vyhoření si můžete představit jako ztrátu zájmu o blog. Člověk se o blog přestane starat, přestane blogovat. Já sama už kolikrát ztratila zájem o blogování. A kdybych měla vypočítat, kolik blogů jsem již takto spálila, prsty na rukou by mi nestačily.

Jak tedy to vyhoření rozpoznat?

1. Ztráta zájmu o váš blog

Ať už blogujete o čemkoliv, pokud se přistihnete, že vás to už nezajímá, jako dřív, může to být prvním signálem. Představa, že se máte zvednout a jít psát vás děsí? Nenecházíte správná slova a jenom sedíte nad prázdným dokumentem? To všechno se dá považovat jako počínající blogerské vyhoření.

2. Spisovatelský blok a nepřicházející inspirace

Že nám občas nejde psaní, s tím se asi setkal už kde kdo, horší ale je, když ten blok ne a ne zmizet. Blogerská práce se bez psaní neobejde a proto mít dlouhodobý blok nesvědčí nic dobrého. Stejně tak, pokud v ničem nenacházíme inspiraci. V takových případech to chce trochu změnit rutinu. Jít se třeba projít, nějak si vyčistit hlavu.

3. Chybějící nadšení

Je to podobné, jako s inspirací. Někdy se nám stane, že z toho zkrátka nemáme takovou radost a nejsme nadšení ze všeho, co s blogem souvisí. I když máme třeba silnou základnu čtenářů. Pokud vám ubývá nadšení z blogování, může to být známka vyhoření.

Těch náznaků může být samozřejmě více a pokud je zvládneme včas identifikovat, je velká šance, že se nám podaří blogerskému vyhoření předejít.

Jak předejít vyhoření v blogerském světě

Blogování dokáže být těžké a sebrat nám hodně času a někdy se ani nemusí dostavit výsledek, který si přejeme. Proto chápu, že může být snadné se na to prostě vykašlat. Vzdát to. Za blogováním jsou doslova hodiny práce, které si nebloger ani nedovede představit. Ten vidí jenom článek, který přečte za pár minut. Těžké je to zejména ze začátku, jak získat ten příliv čtenářů. A když je pak příliv moc velký, jsme doslova zavalení všemi povinnostmi. A to fakt může být dost stresující. Takže, co udělat pro to, aby k vyhoření nedošlo?

Představ si, že jsi ve vodě a musíš furt šlapat nohama, aby ses neutopila. Prostě… měla bys plavat. To se dá přeložit jako měla bys blogovat. Konzistentně.

1. Zamyslet se nad svým PROČ

Proč jste v první řadě začali blogovat? Je ten důvod stále relevantní? Když znáte své proč, tak by i přes nějaké případné těžkosti nemělo být tak těžké držet se nad pomyslnou hladinou. Znáte své proč? Zkuste si ho třeba napsat. I to může být dobrým motivátorem. Ať už je to pomáhání lidem, vydělávání peněz, poznávání nových věcí a míst, cokoliv. Jaké je vaše proč?

2. Ohlédnout se za dosavadními úspěchy

Je dobré se jednou za čas ohlédnout za tím, co jste s blogem dokázali. Na co můžete být pyšní. Zkuste si jednou za čas vypsat seznam vašich blogerských úspěchů. O úspěších mluvíme v naší blogerské skupince každý čtvrtek!

3. Odpočinek

Každý si někdy potřebuje odpočinout a pokud to na sobě cítíte, prostě si dejte pauzu. Zkuste si vzít třeba celý víkend volno od blogu a vůbec od internetu. Třeba si čtěte, jeďte na výlet, cokoliv, co vaše myšlenky odnese od blogu pryč. Taková pauza může nastartovat nové nápady, motivaci, myšlenky, projekty a mnoho dalšího.

4. Účastnit se online kurzu

Může se stát, že se prostě zasekneme v nějaké konkrétní činnosti a jsme frustrovaní, že s ní nemůžeme pohnout. Co takhle najít si nějaký online kurz, který se na tu konkrétní věc zaměřuje? Může jít o jakýkoliv kurz, například na SEO, e-mailing, Pinterest a další. Nezačínejte ale s mnoha kurzy najednou. Pěkně jeden za druhým, ať toho nemáte nad hlavu. Získání nových dovedností vás v blogování dostane dál a nabije novou energií.

5. Vytvořit nový produkt/službu

Někdy můžeme být furstrovaní z toho, že nám blog nevydělává peníze. Co takhle začít vytvářet nový projekt na prodej? Může to být e-book, e-mailový kurz, video kurz, různé pracovní sešity a další.

6. Vytvořit si časový rozvrh a držet se ho

V blogování se nejednou staně, že se na nás všechno valí ze všech stran. Články, které musíme napsat, e-maily, na které musíme odpovědět. Najednou přestane fungovat e-mailová automatizace, publikování na Instagram a Pinterest, do toho se zblázní šablona na WordPress. To dokáže být dost na palici. Je dobré stanovit si nějaký plán. Třeba týdenní. Zprvu může jít o přesné dny a časy, kdy budete psát články. Následně si můžete vyčlenit čas na propagaci blogu na sociálních sítích, v určitý den můžete jenom tvořit grafiku a své online produkty.

Zkuste si vytvořit rozvrh toho, co v kterou dobu chcete dělat. A toho se držte. Vypsala bych si seznam podle důležitosti. Pak jednotlivé položky přiřadila k dnům a hodinám. A toho se držela.

7. Nesnažit se dělat všechno najednou

Už to tu kolikrát padlo, že všechno dohromady může být dost na palici. Můžete si to představit, jako když se začne bortit knihovna a najednou všechny ty knížky padají. Uf, to asi nikdo nechceme. Sestavte si akční plán a toho se držte. Jednotlivé kroky sestavte tak, aby se daly zvládnout.

Jak to skloubit dohromady?

  1. Zamyslete se nad tím, proč se cítíte, jak se cítíte.
  2. Sepište si seznam svých blogerských proč.
  3. Vytvořte si rozvrh a držte se ho.
  4. Naučte se vyhodnotit, co je důležité a co může počkat.
  5. Sepište si články do zásoby (v případě, že si plánujete dát delší pauzu).
  6. Pracujte krok za krokem, nesnažte se dělat všechno najednou.
  7. Odpočívejte!

Já doufám, že jsem vám tímto článkem aspoň trochu pomohla, například i v získání nové inspirace a chutě do blogování. Těším se na vaše komentáře a třeba i tipy, co pro motivaci a prevenci vyhoření děláte vy.

Veronika Ježíková

«

»

2 COMMENTS

  • Kája

    Moje největší překážka je celou dobu to, že mi blog čtou známí a dávají to najevo. Na jaře jsem ho dokonce smazala, protože na něj chodili moji žáci a jejich rodiče. Teď už jsem trochu vyrovnanější a hlavně jsem dost přehodnotila, co na blog dávat… i když určit hranici mezi tím, co je ok a co už je moc osobní, je pořád těžké.

    • Verča
      AUTHOR

      Tak pokud to dávají najevo v negativním slova smyslu, tak by bylo fajn jim možná dát najevo, že to není úplně OK se takto chovat. Každopádně chápu, že rodina, příbuzní a kamarádi někdy můžou (a mají) jiný pohled na blogování. Proto to prostě musíme přijmout za své, nestydět se za to a stát si za tím. Jenom tak uspějeme až se nás nakonec sami budou ptát, jak to děláme, že je to tak super 🙂

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *