Vyhledávání...
TOP
blogování

Zaměření blogu – proč je důležité a jak ho vybrat

4 Views

Nedávno jsem v jednom ze svých NewsLetterů pro mé odběratele psala, proč je lepší mít úzce zaměřený blog (alespoň ze začátku) a proč je zaměření blogu důležité. Jo přesně, o takový super rady, tipy a triky přicházíte, jestli nejste na mém e-mail listu! Chcete být součástí mého e-mail listu? Vyplňte formulář níže a je to 🙂 .

Všichni to jistě známe, baví nás spousty věcí a nejradši bysme o všech začali blogovat. Nejlépe všechno v jednom blogu. Jeden by řekl taková směska. A upřímně, pokud vám nevadí zapadnout mezi stovky takovýchto tuctových blogů, tak můžete. Nikdo vám nemůže nařídit, jaký typ blogu máte vést. Jak ho máte vést. Já vám k tomu můžu poskytnout jenom své rady. V konečném výsledku je ale na vás, jestli se tím budete řídit nebo ne.

Ale jste na mém blogu, takže to s blogováním myslíte vážně. Protože já bych nedávala žádné nesmyslné rady. Řekla bych dokonce, že v blogování chcete uspět a něco vybudovat. A pro takové myšlenkáře je dnešní článek. Víte, když jsem já začínala blogovat, někdy před deseti lety, vedla jsem knižní blog. A možná to bude znít jako vytahování, ale ten blog byl velmi úspěšný. Opravdu. Bylo to v době, než se roztrhl ten velký pytel se všemi blogy. Spolupracovat v té době s nějakým nakladatelstvím bylo jisté privilegium. Každý chtěl knihy zdarma na recenze a další spolupráce. A čtenáři na můj knižní blog chodili po stovkách a četli moje recenze na knihy.

Silně cílené publikum

V té době mi bylo 17 a byla jsem ten skoro dospělý teenager. Možná znáte žánr young adult knihy, tedy knihy pro mladé dospělé. Takové knihy jsem v té době doslova hltala a psala o nich na svém blogu. Měla jsem tedy pro svůj blog úzké zaměření – knihy pro mladé dospělé. Proto jsem si mohla dovolit začít oslovovat ta nakladatelství a vydavatelství, v jejichž portfoliu se takové knihy nacházely.

NAKOPNĚTE své sociální sítě díky 100+1 námětům na příspěvky 🙂

Takto úzké zaměření blogu mi hrálo do karet. Nakladatelství a vydavatelství měla produkt, který jsem měla ráda. Já naoplátku měla čtenáře, kteří četli můj blog a kupovali si knížky na základě mých recenzí. Výhra pro obě strany, že?

V tom je největší výhoda, pokud je váš blog úzce zaměřený. Máte přesně to publikum, které mít chcete, které se zajímá o to stejné. Je silně zapojené do vašeho obsahu a hltá ho. To firmy chtějí, zapojené, cílené publikum. Pokud zaměřením blogu dokážete vytvořit takto cílené publikum – což dokážete. Vážně. Na internetu je takové množství lidí, že vždycky vytvoříte nějaké publikum, vážně. A pak je mnohem lehčí navazovat spolupráce, pracovat pro firmy, třeba i pro ně psát.

Jak vybrat zaměření blogu?

Problém může být ve výběru zaměření blogu. Jak vybrat takové téma, které má velký potenciál? Je třeba položit si pár otázek. Například, jestli budete schopni vytvářet dostatek obsahu k danému tématu? Zajímají se lidé o to téma?

Nejlepší je si sednout a zjistit, co vás vlastně baví. Můžou to být každodenní věci. Vaření, péče o domácnost, starost o děti, práce z domu na vlastní noze, psaní, učení, vyrábění, zdravá strava, cvičení, atd. Asi chápete, kam tím mířím. A samozřejmě, můžete jít začít psát o tom všem na jeden blog. Jenže tak nikdy nezískáte tak zapálené publikum, jako jsem měla já se svým knižním blogem.

Je lepší být velká ryba v malým rybníčku, než malá rybka v celým oceánu.

Možná si říkáte, že když se tak úzce zaměříte, že nemůžete mít velké publikum. Ač to zní divně, tak opak je pravdou. Tím, že budete mít tak specifické téma, tak přilákáte přesně to publikum, které chcete. A věřte mi, že na internetu je tolik lidí, že nikdy nemůžete mít malinkaté publikum a nerůst.

Zkuste si vypsat na papír témata, která vás baví. V čem jste dobří, co denně děláte a mohlo by to být užitečné i pro jiné lidi. Můžete si těch témat vypsat kolik vás napadne. Pak si k vybraným tématům bez pomoci internetu vypište aspoň 30 nápadů na titulky článků. Je to cvičení, jestli vůbec máte co k danému tématu psát a čím plnit blog. Dá se to aplikovat klidně i na tvorbu videí, podcastů. Zkrátka na tvorbu jakéhokoliv obsahu. Kriticky zkuste proškrtat ta témata o kterých víte, že vás nebudou bavit. Klidně si dejte i chvíli pauzu a pak se na seznam znovu podívejte. To pravé téma k vám promluví 🙂 .

Někdo prostě ale chce psát o víc věcech, a to chápu. Zkuste ale vybrat taková témata, která k sobě nějakým způsobem pasují. Může jít třeba o kombinaci jógy, zdravé stravy, duševní pohody. Zkrátka něco, co k sobě dobře pasuje.

Pokud budete chtít nějak poradit, neváhejte mi napsat buď do komentářů, nebo na e-mail. Když můžu, tak pomůžu.

Veronika Ježíková

«

»

2 COMMENTS

  • Outcry

    No, já zkoušela mít mnohokrát blog na jedno téma, ale to nejsem já. Nedefinuje mě. Vždycky jsem měla k více věcem, co říct. A také je dost omezující, že ne všechny zajímá jen jedno konkrétní téma, tím se člověk hrozně připraví o čtenářstvo a to je velká škoda. Věřím, že to funguje, hlavně teda, co se spolupráci týče, ale to už mě delší dobu netankuje a tak si teď píšu pro radost, jak jsem vždy chtěla. 🙂

    • Verča
      AUTHOR

      S tím nesouhlasím, že by se člověk připravil o čtenáře. Já to vidím opačně. Ve smyslu bloguju o všem = bloguju o ničem. Čtenáři odchází a přichází třeba jenom kvůli jendnomu tématu. Ale chápu, že si každý můžeš psát a vést blog jak chce 🙂

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *