Vyhledávání...
0
TOP
e-mailing

Ztráta odběratelů – 6 důvodů, proč o ně přicházíte

2 Views

Rozhodně není nic horšího, než když začnete budovat list, a s každým e-mailem který pošlete se vám někdo z odběru odhlásí. Zkusím vás uklidnit a říct, že ztráta odběratelů nemusí být vaše vina, ale někdy ano. Proč přicházíte o odběratele? Zkusila jsem sepsat celkem šest důvodů, proč se lidi můžou odhlašovat z vašeho e-mail listu. Tři můžete ovlivnit a další tři naopak nijak neovlivníte.

Nezasíláte e-maily pravidelně

První důvod, za který nesete plnou odpovědnost. Začnete sbírat e-maily, je jedno, jakým způsobem, a pak se o ně přestanete starat. Nejspíš nemáte strategii, nemáte to promyšlené. Nebo nemáte co posílat, prostě to zkoušíte. Pokud je tohle váš případ, tak s každým výkřikem do tmy (ala jedním e-mailem z ničeho nic po několika měsících) ztratíte další a další odběratele.

Rozhodně neříkám, že máte s e-maily spamovat každý den, to ne. Ale pravidelné zasílání udrží vaše odběratele v zájmu o to, co jim chcete říct. Pravidelnost je zcela na vás, ať je to jednou týdně, jednou za měsíc. Důležité je nepsat jenom v té době, když zrovna něco vytvoříte, nebo máte něco na prodej.

Jestli nevíte, co svému e-mail listu posílat kromě občasných e-mailů, když vytvoříte nějaký projekt, sepsala jsem seznam. Celkem 8 tipů na e-maily, co můžete posílat svému listu.

Upřímně mě osobně překvapuje, do kolika e-mail listů z českých vod jsem se přihlásila a kolik mi těch e-mailů skutečně chodí. Jakože nic a když, tak jenom nějaký výkřik do tmy, nic pravidelného. Proto jsem se také z hodně listů odhlásila.

Moc spamujete

No a pak je tu druhý extrém, kdy moc spamujete a posíláte furt nějaký e-mail. Vzpomínám si, jak jsem se jednou přihlásila kvůli nějakému freebiečku, už nevím, co to bylo. A ta slečna posílala e-maily KAŽDÝ DEN. A ještě v úvodu měla napsáno že „Jde jenom o další pozornost od XY“. A čím víc e-mailů s tímhle textem jsem otevřela, tím častěji se mi otvírala kudla v kapse. Ztráta odběratelů může být tedy způsobena i přílišným zahlcováním e-mailových schránek.

Vyjímku může tvořit, když se vám nový člověk přihlásí do listu a vy máte nachystanou sérii uvítacích e-mailů. Já takto mám sérii, která obsahuje 3 e-maily. Jeden na každý den. Ale sama na to odběratele upozorňuji a pak slibuji, že už nebude žádný spam, jenom pravidelné kampaně. Uvítací série jsou v pohodě. Nebo když máte třeba e-mailový kurz na týden, kdy každý den posíláte jeden e-mail. Ale já myslím, že to chápete. Rozdíl mezi spamováním a strategií.

Nejde o vaší cílovku

V tomto případě je naprosto v pořádku, když o odběratele přijdete a není to vaše vina. Naopak by to pro vás mělo být pozitivní. Protože se na svém blogu zaměřujete na něco konkrétního. Například řeknu na ekologickou módu. Někdo se k vám přihlásí kvůli slevovému kódu na dárek pro babičku, která má taky ráda ekologickou módu. Ale pak už vás nepotřebuje, protože se ten člověk o eko módu sám nezajímá. A tak se odhlásí. A to je v pořádku. Naprosto. Vy na svém listu chcete mít ty lidi, kteří se o vaše téma zajímají. Takže pokud se odhlásí někdo, kdo není cílovka, buďte v klidu. Není to vaše vina a nemusíte si kvůli tomu dělat velkou hlavu.

Ztráta zájmu

Když je odběratel vaše cílovka, může se stát, že prostě ztratí zájem o váš obsah. To se stává a i když nás to bolí, tak se tomu občas nevyhneme. Není to nic, co by se dalo ovlivnit z naší strany. Protože nechceme nikoho cíleně nutit, aby zůstal na našem listu.

Nemáte co nabídnout

Ztráta odběratelů může přijít i z důvodu, že už nemáte co nabídnout. Odběratel si může myslet, že už vycucal všechny vaše potenciální zdroje a chce jít zase o dům dál. Proto musíte mít dopředu připravenou, aspoň rámcově, strategii, jak udržovat pozornost odběratelů.

Tento důvod taky částečně stojí na vašich ramenou. Musíte se naučit pracovat se svým listem tak, aby byl neustále v očekávání. Vytvářet kampaně s příslibem, že příště bude zase něco super, na co se můžou těšit.

Už mají, co chtějí

Ty nejhorší skupiny odběratelů jsem si nechala na konec. A přiznám se, že k nim taky někdy patřím. Někdy se prostě někdo přihlásí jenom aby dostal jednu konkrétní věc, po které jde. Například může někdo nabízet kurz zdarma, tak kvůli němu se ten člověk přihlásí. A jak kurz skončí, tak se odhlásí. Nebo může jít o nějaký e-book nebo pdf zdarma. Prostě cokoliv. Cokoliv, co může odběratel jednorázově schramstnout a odhlásit se. Přiznám se, že to tak taky občas dělám. A s tím se nic nenadělá.

A rada na závěr?

Je třeba si dopředu připravit, jak se o své odběratele budete starat. Jak často budete e-maily posílat, čím budete ty lidi udržovat v zájmu. Oni vám dali svojí e-mailovou adresu a teď očekávají kvalitní obsah. Něco, co by vyřešilo jejich problémy. Zkrátka tak, aby vás nepostihla ztráta odběratelů. A ať už blogujete na jakékoliv téma, nabízíte cokoliv, vždycky se dá najít něco, co se dá poslat. A co vy? Budujete e-mail list? Máte svojí strategii? Dejte mi vědět do komentáře 🙂

PS: pokud chcete s e-mailingem začít, doporučuji MailerLite.

Veronika Ježíková

«

»

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *